Dag 10 Quebrar

In de eerste versie van deze dag staan twee sporten centraal. Eerst de finisch van de olympische marathon voor vrouwen in de Sambodrome. De Sambodrome is een betonenstraat van 800 meter met aan beide zijden tribunes. Niet voor een sport gebouwd maar voor een ander leuk feestje. Als vroom katholiek verwijs ik dan na het laatste weekend voor het begin van de vastenperiode. Onderons, carnaval is de meer gangbare naam voor dit feetstje. Maar we zijn hier voor de sport en dus is het een stadion geworden dat is ingedeeld in twee blokken, aan de ene kant de boogschietbanen en aan de andere kant het finischgebied van de marathon. Nu is deze marathon de afgelopen jaren vaak gefinischt op bijzondere plaatsten. The Mail was vier jaar geleden het eindstation. En in Athene 2004 werd gebruik gemaakt van het oude Panathenaic Stadion waar de eerste moderne spelen plaats vonden in 1896. Die marathon starte overigens in de stad waaraan de wedstrijd zijn naam dankt. Kortom niet zo gek dat ze een speciale plaats zoeken. Genoeg geschiedenis, door naar vandaag. De Keniaanse Jemina Sumgong won. Direct na de finisch vetrok opweg naar het volleybalstadion, het kleine Maracana geheten. Daar speelden de dames van Italië en Puerto Rico en China vs USA. Team USA won zilver vier jaar geleden en is de concurent voor Oranje. Topvolleybal dus. En dat was zeker het geval. Ik heb wel eens bij de plaatselijke trots in mijn drop wat wedstrijden gezien, maar hierbij is dat kinderspel. Elke bal wordt geslagen alsof het de laatste is. Elk punt is een strijd opzich. En elke zet is een veldslag tot het eind. Eindstanden 3-0 en 3-1 voor respectievelijk Italië en de Verenigde Staten. Nu zelf wat eten en dan deel II, het hoofdmaal. 100 meter voor mannen in het Olympisch Stadion, Tot dan, até então.