Dag 9 Clássico

Vandaag twee hockeywedstrijden op het programma. De dames van Argentinie en India kennen veel historie in een mondiaal kleine sport. Argentinie speelde vier jaar geleden nog de finale van het olympisch hockeytoernooi en ze zijn nu op het eigen continent één van de favoriteiten. In de groepsfase is de ploeg in het hemelsblauw nog niet echt gelukkig geweest maar, tegen India hebben de vrouwen van Argentinie een makkelijke middag. Het wordt uiteindelijk 5-0. Dat de hoofdmaaltijd, Nederland tegen aartsrivaal Duitsland. Ongeacht welke sport en op welk niveau blijft deze strijd altijd een extra lading geven. Met vrienden en familie in die Heimat heb ik nooit echt een haat gevoeld voor de Duiters. Ook de wereldtitel voetbal in 2014 hier in Brazilie hebben ze dit verdient gewonnen. Maar nu ik zelf hier in Rio sta en het Wilhelmus hoor hoop ik maar 1 ding, Oranje moet en zal overwinnen. Gelukkig dachten onze Oranjeheldinen er net zo over en dus werd vanaf minuut 1 gezocht naar de goal van die Mannschaft. Met doelpunten van Xan de Waard en Kittie van Male werd de vijand kansloos achter gelaten. De hockeydames blijven daarmee de rol als topfavoriet waar maken. De dames bedanken ons als publiek dankbaar En dus verliet een trotse Nederlander het stadion. Leuk om mee tegen is de kennismaking met familieleden van zeilster Marit Bouwmeester, zij streed op het water om goud tijdens de hockeywedstrijd. Door een goed resultaat nam ze de leiding over in het klassement en heeft ze nu uitzicht op de titel. Ik heb ervan genoten. Vanavond eerst nog even Dafne Schippers zijn gloreren en dan Usain Bolt morgenavond naar goud zien lopen. 100 meter mannen het koningsnummer van de spelen, en nu mag iedereen het weten #ikbenerbij #rio2016. Tot dan, até então.